Vanteen ET-arvo: mitä se on?

Tunnistatko, että eräät kuorma-auton vanteiden nimitykset eivät ole kovin selkeitä? Saamme säännöllisesti kysymyksiä vanteen sisäänpainumasta. Tämä ilmoitetaan ET-arvolla, joka tulee saksan sanasta Einpresstiefe. ET-arvon merkitys on varmistaa, että pyörä pääsee pyörimään vapaasti mahdollisimman vähällä kulumisella – ja että se vastaa ajoneuvon teknisiä vaatimuksia. Oikean vanteen valinta on ratkaisevaa, jotta käytössä ei synny vaurioita.
KB-Felgi

Pyörän rakenne

ET-arvon määrittäminen liittyy kuorma-auton pyörän rakenteeseen ja teknologiaan.
Pyörä koostuu yleensä kahdesta osasta: vanteesta (jonka ympärille kuorma-auton renkaat asennetaan) ja laipasta tai levystä (joka yhdistää vanteen napaan).

Pyörä kiinnitetään ajoneuvoon, eli napaan, laipan tai levyn avulla pyöränmuttereilla tai pulteilla.
Laipan tai levyn sijainti suhteessa pyörän laakeriin muodostaa ET-arvon perustan.

ET-arvo ilmoitetaan millimetreinä ja on siis käytännössä etäisyysmitta.

Sijainti pyöränlaakerin yläpuolella

ET-arvon määrittämiseksi tarkastellaan pyörän poikkileikkausta.
Jos levy (laippa) on kiinnitetty vanteen keskelle, puhutaan ET0:sta (millimetreinä).
Tällöin tila on yhtä suuri sekä vanteen sisä- että ulkopuolella.

ET (offset) tarkoittaa etäisyyttä pyöränlaakerin ja kiinnityspinnan välillä.

Koska sekä auton- että vanteenvalmistajat pyrkivät minimoimaan kulumista, pyörän on oltava mahdollisimman tarkasti keskitetty pyöränlaakerin yläpuolelle.
On myös tärkeää, että pyörä voidaan asentaa niin, että se pyörii vapaasti ilman, että jarrulevyt tai muut osat aiheuttavat kitkaa tai esteitä.

Sisävanne

Käytännössä ET-arvo ilmaisee millimetrimääräisesti, kuinka paljon pyörän keskilinja poikkeaa kiinnityspinnasta (napaa vasten).
Yleissääntönä voidaan sanoa:
Mitä suurempi ET-arvo, sitä syvemmällä pyörä on auton alla;
mitä pienempi ET-arvo, sitä enemmän pyörä työntyy ulospäin.

ET-arvo löytyy yleensä vanteen sisäpuolelta, mutta se on aina mainittu myös valikoimamme tuote-esittelyissä.
Jos pidät saman ET-arvon kuin alkuperäisessä vanteessa, valintasi on aina turvallinen.

Oletetaan esimerkiksi, että vanteessa on ET35.
Jos asennat vanteen, jonka ET on ET25, pyörä tulee ulospäin 10 mm enemmän.
Tämä muuttaa myös pyörän sijaintia suhteessa pyöränlaakeriin, mikä voi johtaa suurempaan kulumiseen
sekä muuttaa ohjaustuntumaa, koska raideleveys muuttuu.

Rekisteröinti ja yhteydenotto

Eikö sinulla vielä ole pääsyä verkkokauppaamme?
Pyydä maksuton asiakastili täältä.

Voit aina luottaa asiantuntevaan ja yksityiskohtaiseen neuvontaamme.
Älä epäröi ottaa yhteyttä asiantuntijoihimme numerossa +31 (0) 523 850 850
tai täytä yhteydenottolomake.

Ottaa yhteyttä